Lagt på Cykelshop24.dk den 17-06-2017 af Thomas
Tusindvis af bilejere gæstede Egeskov Slot ved Dacias årligt tilbagevendende skovtur for deres kunder. Ud over grillede pølser og surprise-koncert med Dizzy Mizz Lizzy blev der sat fokus på trafiksikkerhed for de mindste ved hjælp af Trafiklegepladsen, der var til eventen som et resultat af et samarbejde mellem Børneulykkesfonden og Continental Dæk Danmark A/SEgeskov Slot på Fyn summede af liv, da Dacia i weekenden holdt skovtur for deres danske bilejere. Med udsigten til en dag i smukke rammer med fri entré til Egeskovs faciliteter, grillede pølser og koncert med et hemmeligt band, der til manges glæde viste sig at være Dizzy Mizz Lizzy, var de 3000 billetter ikke overraskende blevet revet væk på få timer.
Hos mange af de 1100 fremmødte børn var især den oppustelige trafiklegeplads et hit. På løbecykel blev børnene guidet igennem banen ved hjælp af skilte, og efterfølgende fik de udleveret et ’kørekort’, hvis de kunne svare på en række spørgsmål om sikker færdsel i trafikken på cykel.
- Det var rigtig sjovt, og jeg kunne næsten alle skiltene. Det er så sejt, at jeg har fået et kørekort. Det skal jeg have med i skole hver dag, sagde Carla på 6 år.
Det skal være sjovt at lære om trafiksikkerhed
Det er et samarbejde mellem Børneulykkesfonden og Continental Dæk Danmark A/S, der har resulteret i, at Trafiklegepladsen gæstede Dacia Picnic. Hvert år kommer 150.000 børn under 15 år ud for en ulykke, der er så alvorlig, at den kræver besøg på skadestuen. Samtidig er ulykker den hyppigste dødsårsag blandt børn mellem 1 og 19 år.
- Hos Børneulykkesfonden arbejder vi med, at det skal være sjovt at lære. Børn skal ud og røre sig og prøve ting af, fordi det er sådan, de udforsker verden og kroppens begrænsninger. Med Trafiklegepladsen møder vi derfor børnene på deres præmisser, så vi på en sjov måde får lært dem de gode sikkerhedsvaner, fortæller Henriette Madsen, generalsekretær hos Børneulykkesfonden.
Børnene, der prøvede Trafiklegepladsen til Dacia Picnic, legede sig da også igennem blandt andet trafiklys, hajtænder og ved at vise stoptegn med hånden.
- Jeg vidste faktisk ikke, hvad hajtænder betød, men det gør jeg nu. Jeg håber, jeg må prøve banen igen, selv om jeg allerede har fået mit kørekort, lød det fra Caroline på 8 år, inden hun fik cykelhjelmen af.
Continental stiler mod ’zero’ ulykker på vejene
Samarbejdet mellem Continental Dæk Danmark og Børneulykkesfonden er en del af Continental Dæk Danmarks fokus på sikkerhed, der blandt andet viser sig i den verdensomspændende ’Vision Zero’-kampagne, der stiler mod nul ulykker på vejene.
- Som toneangivende leverandør til auto- og transportmiddelbranchen har Continental en forpligtelse til at være med til at forsøge at nedsætte antallet af ulykker på vejene. Interessen fra både forældre og børn for trafiklegepladsen er overvældende, hvilket bl.a. skyldes, at man leger trafiksikkerhed ind i børnenes bevidsthed. Og hvis vi kan bidrage til, at både børn og forældre bliver bevidste om god adfærd i trafikken, så er det godt. Herudover støder vi til med teknologi, eksempelvis med biler, der selv bremser, siger adm. direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S.