Lagt på Cykelshop24.dk den 14-07-2017 af Thomas
Sommermånederne er højsæson for svindlere, der med hackede facebookprofiler og vilde rabatter på mærkevare solbriller forsøger at lokke danske forbrugere i deres fælde. Hos e-mærket, den danske certificeringsordning for sikker og gennemsigtig e-handel, bliver man hver dag tippet af nye forbrugere, der er gået i svindlernes fælde. Heldigvis er der meget, du kan gøre for at spotte svindelsiderne.Når sommerferien nærmer sig og turen til varmere himmelstrøg er betalt, fristes man let, når de dyre Ray-Ban solbriller pludselig kun koster en tredjedel af prisen. Men du bør se dig godt for. Nettet er nemlig i stigende grad blevet legeplads for it-svindlere, der ser danskernes begejstring for nethandel som en oplagt mulighed for at narre penge og personlige oplysninger ud af dig. Se et eksempel på en svindelside med solbriller her http://www.galten-cykler.dk/
Facebookannoncer et særligt problem
I løbet af de seneste år har svindlerne også fundet vej til Facebook, hvorfra de, via hackede konti, deler fupannoncer. Blandt andet ved at tagge personens venner i delingen eller dele opslag på venners Facebookvæg. Ifølge Toke Mølgaard, kommunikationschef hos e-mærket, er denne type svindel særligt udfordrende. ”I dag orienterer danske forbrugere sig i stor stil i anbefalinger fra eksempelvis familiemedlemmer og venner. Så når ens arbejdskollega eller folkeskolekammerat tagger en, har man i højere grad paraderne nede, og opdager måske først for sent, at man har jokket i spinaten”.
Lad dig ikke forblænde af falske solbriller
Hos e-mærket følger man svindlen tæt, og særligt i sommerperioden markedsfører svindlerne sig ekstra aggressivt med vanvittige priser på eksklusive solbrillemærker som Armani, Ray-Ban og Gucci. Den barske virkelighed er dog, at man aldrig modtager sin vare eller i bedste fald modtager en billig kopi. Fælles for fupbutikkerne er blandt andet usandsynligt lave og ofte skæve priser. Samtidig er de skrevet på dårligt dansk, hvilket er en tydelig indikation på, at de er maskinoversat. Toke Mølgaard, påpeger dog: ”Bagmændene bliver hele tiden dygtigere til at efterligne de seriøse aktører på markedet. Så det er endnu vigtigere i dag, end for bare få år siden, at man ser sig godt for, før man trykker køb”.
Handel med internationale IT-kriminelle
At kaste penge efter en vare, man aldrig modtager er én ting, men ifølge Toke Mølgaard gemmer der sig et langt større problem bag svindlen. ”Når du handler på en svindelside, deler du alt fra personoplysninger til informationer om dit betalingskort med internationale IT-kriminelle, der ikke har nogle skrupler ved at misbruge dig yderligere”. Vil du gerne spotte svindlerne, før du får klikket køb, er der særligt fem typiske tegn på svindel, du bør holde øje med.
Sådan spotter du de falske sider
1. Stave- og sprogfejl – Mange fupbutikker er oversat af maskiner og er derfor skrevet på meget dårlig dansk.
2. Mærkevarer til spotpris – Burberry, Mulberry, Nike, Marc Jacobs osv. Fupbutikker markedsfører sig som oftest med velkendte mærkevarer til langt under den pris, du ellers ville betale for den ægte vare.
3. Skæve priser – Priser som f.eks. 244,67 DKK eller 2738,59 DKK er typiske priser, du støder på, når du møder en fupbutik. Ligesom sproget er priserne udregnet af en maskine.
4. Falske betalingsmuligheder – Fupbutikker reklamerer ofte med en række internationalt kendte betalingskort, men når du kommer ind på betalingssiden, er mulighederne ofte anderledes.
5. Hold øje med webadressen – Hold skarpt øje med webadressen, når du fra eksempelvis Google klikker dig ind på en bestemt netbutik. It-svindlerne kan hacke seriøse netbutikker, så du omdirigeres og i stedet havner i en fupbutik. Webadressen vil dog i de fleste tilfælde afsløre, om du er endt det rigtige sted. Se fx dette eksempel, hvor det er mærkeligt at en cykelforhandler sælger solbriller http://www.galten-cykler.dk/
Vil du tale med en dansk caseperson, der har været offer for solbrille-svindel, så kontakt Toke Mølgaard fra e-mærket på 51949303 eller tm@emaerket.dk
Om e-mærket
e-mærket er hele Danmarks garanti for sikker og gennemsigtig e-handel. Vi certificerer de gode webshops og kæmper for at løfte niveauet og få alle med. Hver dag bringer vi køber og sælger tættere sammen og forenkler, forsikrer og forbedrer den danske e-handel. For virksomhederne betyder det et boost til både butik og bundlinje. For forbrugerne betyder det en let og lige vej til bedre online shopping.
e-mærket er en nonprofitorganisation grundlagt i år 2000. Vi samler butikker og forbrugere om at styrke dansk e-handel til fordel for os alle. e-mærket repræsenterer en bred stifterkreds – fra Forbrugerrådet Tænk til Dansk Erhverv og DI. Vores medlemmer tæller over 2.300 danske medlemsvirksomheder, der driver e-handel inden for forskellige brancher. Fra biler til boligudstyr og fra dagligvarer til designertøj.